Mezinárodní přepravní společnost VCHD Cargo zahájila testování provozu své dálkové linky výhradně na „obnovitelný diesel“ HVO, hydrogenovanou naftu z obnovitelných zdrojů. Téměř dva tisíce kilometrů dlouhá dálková linka z Německa do Dánska a zpět jezdí pětkrát týdně s o 80 procent nižšími emisemi, než je tomu u konvenčního paliva.
HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) je obnovitelné palivo vyrobené z použitých rostlinných olejů a živočišných tuků z potravinářského průmyslu nebo ze zbytků pocházejících ze zemědělství. Vyrábí se hydrogenačním procesem, který odstraní nečistoty a nežádoucí sloučeniny. HVO je kvalitní syntetické palivo a vyznačuje se nízkým obsahem síry. Výrobci HVO informují o tom, že v porovnání s tradiční motorovou naftou má HVO lepší cetanové číslo, lepší spalování, menší tvorbu úsad a lepší možnosti dlouhodobého skladování. A především se vyznačuje výrazně nižšími emisemi skleníkových plynů (až o 70–90 %).
„Jsme si vědomi nároků, jaké na nás klade moderní společnost a mezinárodní snahy o ochranu klimatu, a hledáme cesty, jakým způsobem by se mohly nákladní přepravy realizovat v budoucnu,“ říká Ing. Petr Kozel, CEO a předseda představenstva VCHD Cargo a.s., a doplňuje, „pro dálkové přepravy do tisíce kilometrů vzdálených destinací prozatím na trhu není vyspělá sériový technologie, nicméně využití spalovacích motorů se stoprocentním biopalivem by mohlo být jedním z řešení. Proto jsme se rozhodli palivo HVO vyzkoušet.“
VCHD Cargo je specialistou na dálkové linkové exportní přepravy. Ve své flotile má na 330 vozidel, se kterými realizuje přepravy na 112 pravidelných linkových spojích do mnoha evropských zemí. Linka testující HVO míří do Dánska a zpět a společnost ji vybrala cíleně z důvodu vysoké density sítě čerpacích stanic s HVO, kterými se skandinávské země vyznačují.
Prozatímní výsledky HVO paliva na dálkové lince VCHD Cargo ukazují, že HVO je rovnocennou udržitelnou variantou k běžné naftě, nemění jízdní vlastnosti vozidla a především je možností, jak snížit uhlíkovou stopu nákladních přeprav bez nutnosti přecházet na alternativní pohony. Nevýhodou je nedostatek čerpacích stanic. „Naše zkušenosti ukazují kolísání ve spotřebě a vozidla tak mohou ve srovnání s naftou vykazovat vyšší spotřebu. O něco vyšší cena a spotřeba HVO však stále představuje násobně levnější variantu, než by tomu bylo u kamionu na elektropohon, a zároveň přináší zásadní benefit ve formě nižších emisí. Z našeho pohledu se v současné době jedná o jediné rozumné nízkoemisní řešení pro mezinárodní dálkovou přepravu, kde se vozidla téměř nezastaví. Navíc díky spolupráci s dodavatelem paliva, který nabízí výborný reporting a další přidané služby, můžeme našim zákazníkům v číslech a na certifikátech doložit skutečné benefity zelených přeprav,“ uzavírá Petr Kozel.