Významně posilovala zejména v Německu, kde prostřednictvím svých dceřiných společností docílila obratu o desítky procent vyššího než v předchozím roce – Völker Logistik uzavřela loňský rok s nárůstem obratu ve výši více než 34 procent, VCHD Cargo GmbH ve výši cca 16 procent. Pohonem růsty byly nové akvizice a rozšíření spolupráce se stávajícími zákazníky. O úspěšném roku svědčí i historicky nejvyšší objem investic do obnovy vozového parku a rozvoje poboček ve výši více než 209 milionů korun.
Rok 2023 přinesl náročné tržní prostředí. Pokračující inflace, nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek profesionálních řidičů – výzvy, kterým společnost VCHD Cargo musela čelit – byly společné pro řadu zemí eurozóny. „V České republice došlo k poklesu HDP o 0,4 procenta, inflaci ve výši 10,7 procent v našem oboru často nebylo možné přenést na zákazníky,“ uvádí Ing. Petr Kozel, CEO a předseda představenstva VCHD Cargo a. s., a doplňuje, „v důsledku ukrajinsko-ruského válečného konfliktu na trhu dlouhodobě chybí řidiči z těchto zemí, a to společně s odchodem celé jedné generace řidičů do penze, dále vystupňovalo tlak na růst mezd. K tomu byla opět zvýšena spotřební daň na naftu a koncem roku došlo i k razantnímu nárůstu německého mýtného. To všechno byly faktory, které v loňském roce významně ovlivňovaly naše cash-flow. I přesto se nám podařilo udržet růstovou křivku.“ Na výsledcích společnosti, která ze 70 procent obchoduje v eurech, se projevily také kurzové rozdíly.
Skupina VCHD Cargo dosáhla 3procentního růstu obratu, nejvíce se na něm podílely německé společnosti. Völker Logistik, dceřiná společnost, kterou VCHD Cargo získala akvizicí v roce 2021, zaznamenala rekordní rok. Její tržby se zvýšily o 34 procent na 146,2 milionu korun. Stejně tak se dařilo i VCHD Cargo GmbH, která rok 2023 uzavřela s téměř 16procentním nárůstem tržeb (158,9 mil Kč.). Česká společnost VCHD Cargo a.s. vygenerovala obrat přes 976 milionů korun, což je o 2,7 procenta méně než v roce 2022.
Skupina VCHD Cargo navzdory náročným podmínkám na trhu s nákladními přepravami v loňském roce významně investovala. Nejvyšší podíl investic šel do obnovy flotily nákladních vozidel a techniky pro zrychlení procesů při doručování. Celkem pořídila 109 tažných a přípojných vozidel včetně výměnných nástaveb a manipulační techniku pro vykládku u zákazníka. Další finance plynuly do obnovy a renovace poboček. Výše investic se vyšplhala na více než 209 milionů korun.
Společnost se zabývala i udržitelnými hledisky svého podnikání. „Vnímáme trendy a tlak na snížení uhlíkové stopy v oblasti nákladních přeprav a věnujeme této problematice pozornost. Připravujeme se na možnosti, které přinese technologický pokrok do dálkových přeprav, a testujeme vozidla na alternativní pohon, která se na trh postupně dostávají,“ vysvětluje Ing. Petr Kozel Jr., provozní ředitel a člen představenstva VCHD Cargo a. s. V loňském roce společnost otestovala kamiony na elektropohon a LPG, další testy probíhají letos.
Skupina VCHD Cargo v roce 2023 zaměstnávala celkem 436 lidí, z toho 318 v České republice a 118 v Německu. Jejich rozvoji a vzdělávání se systematicky věnuje už řadu let, u profesionálních řidičů zejména s ohledem na bezpečnou a úspornou jízdu. Pro své zaměstnance má nastavené programy a školení, která vhodně doplňují ta zákonem daná. Ke zvýšení komfortu na cestách má společnost služební byty u páteřních tras po celé Evropě, které její řidiči využívají pro kvalitní trávení času v době povinných přestávek a které zároveň umožňují rychlé střídání posádek. „Naši zkušení lidé jsou naší největší konkurenční výhodou, proto se jim snažíme vytvářet takové podmínky, které by jim jejich náročnou práci co nejvíce usnadnily,“ doplňuje k tomu Ing. Petr Kozel Jr.
K tomu patří i vysoký standard vozového parku, který čítá 242 tažných a desítky přípojných vozidel. Všechna splňují nejvyšší emisní normu EUR VI a jsou vybavena řadou bezpečnostní prvků pro ochranu řidiče i podporu bezpečnosti na cestách. Společnost s nimi realizuje více než 5.000 přeprav měsíčně a garantuje doručení do 24/48 h do téměř jakékoliv destinace v Evropě.
V roce 2024 bude společnost pokračovat v obnově vozového parku. Plánované investice poplynou také do fotovoltaiky na pobočkách a instalace dobíjecích stanic. Společnost se i nadále bude věnovat vzdělávání svých lidí a zaměstnaneckým programům a dokončí další projekty digitalizace.