„Nejsem odborník na infrastrukturní stavby ani ekolog, abych posoudil vliv stavby kanálu Dunaj─Odra─Labe na životní prostředí,“ uvádí Petr Kozel, předseda představenstva VCHD Cargo,a doplňuje, „moje celoživotní zkušenosti z byznysu a dopravy mě ale naučily pokládat přímé otázky a hledat na ně správné odpovědi. Na takovou mega stavbu je podle mě dobré nahlížet optikou klíčových faktorů každého úspěšného projektu:“
- Zeptejme se trhu, zda by podobný projekt využil. Vodní doprava není pro „kusové“ zásilky, a proto se snad můžeme obrátit na 100 největších exportérů, importérů a „namodelovat“ lead time a přibližnou cenu a zeptat se jich: „Uvažujete o této cestě, Máte dnes objemy zboží do koncových míst na Dunaji či Odře a Labi? Vyhovuje Vám tento způsob dopravy? I když chápu, že dnešní čísla nemusí korelovat s budoucí potřebou, tak dnešní výsledek nás může ovlivnit v našem rozhodování.
- Čas. Pracuji v kamionové dopravě a vidím stálý tlak na zkracování času doručení. Nedokáži si představit, že za 15─20 let se zákazníci spokojí s doručením za několik dní. Konkurence jiných ekologických způsobů přepravy jako železnice či kamiony používající elektřinu nebo vodík budou pravděpodobně pro dálkovou přepravu standardem a zabezpečí výrazně rychlejší doručení. Dalším rizikem je čas výstavby. Zkušenosti mi ukazují, že každou stavbu stát buduje dlouho a výrazně překračuje slíbené termíny. Zde bohužel bez úplného dokončení nebude žádná tržba a čekání a tím pouze nároky na výdaje ze státního rozpočtu mohou být velmi dlouhé.
- Infrastruktura. Podobný projekt je závislý nejen na našem rozhodnutí, ale především na dobudování infrastruktury na koncových místech. Kromě Labe a Hamburku nejsou na koncových místech kapacity.
- Cena. U podobných staveb bude vždy určité podezření z korupce. A vždy je potřeba srovnávat s jinými potřebami dopravy nebo státu. A vždy platí, že nejlepší je štíhlý stát s minimálními výdaji.
- Vliv na turistiku. Velice často vidím v zahraničí kanály jako místo, kde se koncentruje turistika ve všech jejích podobách. Ale tady je opět jednoduchá otázka: „Pro koho je stavba primárně určena a kdo ji bude splácet?“
Podle mého názoru pro každé rozhodnutí musí být jasná strategie, ekonomika a nakonec vliv na ekologii a okolní infrastrukturu. Zatím mi to připadá, že stavba je pouze přáním určitých osobností, a to se mi zdá málo.
Ing. Petr Kozel, předseda představenstva VCHD Cargo a.s.