Tato rubrika Pod čarou je prostorem pro naše názory k situaci v oblasti přepravy a logistiky, která je často redukovaná jen na diskuze o stavu dálnic a předjíždění kamionů. Někdy možná nebudou právě líbivé, občas budou i trošku přes čáru. Ale především jsou založené na našich dlouholetých zkušenostech na trhu s přepravami.
Tentokrát začneme jednou pozitivní zprávou (pak už budou následovat bohužel jen ty negativní) – společnost VCHD Cargo jak v Čechách, tak i v Německu, kde sídlí naše dceřiná společnost, stále plně funguje. Naši řidiči vyjíždějí se zbožím zákazníků i do těch nejvíce postižených oblastí ve Španělsku a Itálii a jsme stále schopni doručovat do 48 hodin kdekoliv v Evropě.
Teď už tedy zprávy negativní. Asi jste jako čtenáři zachytili informaci, že dopravci v Čechách se obávají kolapsu dopravního trhu – odstavují se kamiony, musí se platit fixní náklady a klesá platební morálka zákazníků. Není na mzdy a řidiči jsou propouštěni. Za VCHD Cargo musíme říci, že citelné ochlazení na trhu v důsledku opatření proti novému koronaviru pociťujeme také, ale rozhodli jsme se nepropouštět. Chtěli bychom ovšem upozornit na jeden podstatný fakt, který zatím zůstává mediálně v pozadí.
Jsou to právě dopravní firmy, které ze svých příjmů odvádí státu nejvíce daní. (Tento výrok můžeme demonstrovat přímo na příkladu naší společnosti: VCHD Cargo a.s. utržila na výnosech v loňském roce 2019 celkem 720 milionů korun. Z těchto tržeb putovalo přibližně 220 milionů korun státu.) Daňové zatížení přepravních firem je u nás více než 30 % – hovoříme pouze o spotřební dani, dálničních poplatcích, dani z příjmu a sociálním a zdravotním pojištění. A dopravní společnosti často navíc fungují jako bezúročná banka. Jejich platební cíle jsou vůči státu obvykle 14 dní, a naopak jejich zákazníci je platí obvykle za 60 a více dní. Je tak trochu paradox, že jedinou pomocí pro české dopravce se v současné době staly odklady plateb silniční daně či mýtného. Trochu se obáváme, že po době rozdávání každému, kdo se dnes nějak výrazněji mediálně ozve, dojde v jeden moment i na placení účtů. Budou to opět dopravní firmy, jež jsou často terčem neprofesionálních politiků, které to vše splatí bez nějaké úlevy? Pokud ano, může to v blízké budoucnosti způsobit ještě větší nedostatek řidičů, potažmo i podnikatelů v dopravě .
U nás ve VCHD Cargo jsme se rozhodli, že propouštět nechceme. Nechat naše řidiče v této situaci samotné by pro nás bylo příliš těžké. Chceme ale podotknout, že se nad situací se znepokojením pozastavujeme. Je pro nás opravdu s podivem, že stát není v této těžké situaci schopen podpořit jeden z trhů, který je nejvíce zasažen a který je zároveň tak důležitý k základnímu fungování celé společnosti – a to i přesto, že tento trh zásobí celé desetiletí státní rozpočet nepřiměřeným zdaněním.